De eerste 100 dagen in het hoger onderwijs – wat hebben we geleerd?

Tips en oplossingen om het instroomproces van studenten met een ondersteuningsvraag te verbeteren

illustratie met laptop en tekst: terugblik online bijeenkomst

09 december 2021

Hoe kun je er als onderwijsprofessional binnen het hoger onderwijs voor zorgen dat studenten met een ondersteuningsbehoefte goed landen tijdens de eerste 100 dagen van hun studietijd? Hoe bereid je ze voor de poort al goed voor? Uit onderzoek komt naar voren dat studenten met een ondersteuningsvraag vaker achterlopen op hun studieschema. Ook hebben zij een grotere kans om in het eerste jaar uit te vallen.

In dit webinar werden er inzichten op basis van onderzoek omtrent de eerste 100 dagen van studenten met een ondersteuningsvraag aan hogescholen en universiteiten gedeeld. Lotte Scheeren van ECIO presenteerde de handreiking “Inclusieve instroom hoger onderwijs: Eerste 100 dagen van studenten met een ondersteuningsvraag”, waarin evidence-informed interventies werden besproken die de in- en doorstroom van studenten met een ondersteuningsbehoefte kunnen verbeteren. Vervolgens zoomden Mario Cosman en Joost van Leeuwen van Mens Centraal in op onderzoek van het overheidsprogramma Mens Centraal. Dit onderzoek is gericht op aankomende studenten met een ondersteuningsvraag en de drempels die zij ondervinden in de aanloop naar hun studietijd.

Klik hier om de handreiking te downloaden.

Lees het uitgebreide verslag met de presentaties en andere relevante informatie.

Bekijk hieronder de opname van het webinar

Gerelateerde items

Memorandum | Warme overdracht bij de transitie naar het hoger onderwijs

Artikel | De overgang van voortgezet speciaal onderwijs naar hoger onderwijs