Effectief ondersteunen van mbo-studenten met mantelzorgtaken

Blended learning

rolstoel voor een stenen trap

16 maart 2022 13:00 - 16:30

Fysiek (kantoor van ECIO, in CINOP pand) onder voorbehoud van de coronamaatregelen.

Ondersteun jij studenten bij de studievoortgang? Dan ben jij bekend met studenten die belemmeringen ondervinden, bijvoorbeeld vanwege een functiebeperking, jong ouderschap, een gendertransitie of bijzondere familieomstandigheden. Deze belemmeringen kunnen soms leiden tot verzuim, lagere resultaten, studievertraging of zelfs het stoppen met de opleiding.

Een flink aantal jongeren (20%) combineert de opleiding met een zorgverantwoordelijkheid thuis. Dat gaat vaak prima, maar soms helemaal niet. Weet jij bij welke studenten dit speelt? Leer wat mantelzorg precies is en hoe je deze studenten met zorgverantwoordelijkheden thuis kunt helpen bij het succesvol afronden van hun opleiding.

Voor wie?

De blended learning is geschikt voor iedereen die in zijn of haar werk mbo-studenten begeleidt, dus bijvoorbeeld docent, studentbegeleider, studentcoach, studieloopbaanbegeleider, verzuimmedewerker, BPV-begeleider, taakdocent.

Wat is het doel?

  • Je weet hoe je studenten met mantelzorgtaken kunt ondersteunen op individueel niveau.
  • Je weet hoe je studenten en collega’s bewust kunt maken van dit thema
  • Je hebt handvatten en tips ontvangen  hoe je binnen jouw onderwijsinstelling het mantelzorgvriendelijk beleid  kunt versterken en hoe je ondersteuning aan deze doelgroep kunt verbeteren.

Wat ga je leren?

  • Waarom is ondersteuning van jonge mantelzorgers belangrijk?
  • Waarom is ondersteuning van jonge mantelzorgers een thema waar jij of jouw onderwijs- of opleidingsinstelling mee aan de slag wil?
  • Hoeveel studenten met mantelzorgtaken zijn er binnen jullie instelling?
  • Wat is jullie ervaring met ondersteuning van studenten van mantelzorgtaken?
  • Aan welke andere onderwerpen is mantelzorg gelinkt? (Hoe past het in bestaand beleid?)
  • Moeten er nog extra mensen betrokken worden?
  • Wat is de startpositie en wat is het einddoel?
  • Wat is jouw rol of tot hoeverre reikt jouw taak in de ondersteuning van deze specifieke doelgroep studenten.

Na het volgen van de e-learning heb je basiskennis, tips en inzicht gekregen over wat mantelzorg is en hoe je mantelzorg bespreekbaar maakt en waar de mogelijkheden liggen om studenten met mantelzorgtaken effectief te ondersteunen binnen- en buiten eigen onderwijs- of opleidingsinstelling.

De e-learning bestaat uit 5 blokken:

  • Wat is mantelzorg?
  • Hoe (h)erken je een student met mantelzorgtaken?
  • Ondersteuning binnen de onderwijsinstelling
  • Wanneer en waarnaartoe kun je (extern) doorverwijzen?
  • Afronding

Tijdens de bijeenkomst bespreken we eerst de e-learning. Wat heb je geleerd en zijn er nog vragen. Dan gaan we aan de slag om de algemene kennis te vertalen naar jullie eigen dagelijkse praktijk. Vragen die aan de orde komen zijn:

  • Welke ondersteuning en voorzieningen voor studenten met mantelzorgtaken worden reeds aangeboden?
  • Wie doet wat hierin binnen de onderwijsinstelling?
  • Hoe weten studenten en docenten wat er mogelijk is?
  • Delen van ervaringen
  • Hoe effectief is het aanbod?
  • Wat ontbreekt er, wat kan er beter?
  • Welke acties zijn vereist om het gezamenlijk bepaalde doel te behalen?

Hoe ga je aan de slag?

Blended learning, twee fysieke bijeenkomsten gecombineerd met een e-learning tussen beide bijeenkomsten (in eigen tijd).

Begeleiders

De blended learning wordt verzorgd door Marit Schreurs, adviseur bij ECIO/CINOP en Rianne Hanning, MantelzorgNL.

Wat is de investering?

  • Tijdsinvestering, datum en locatie:
    • Startbijeenkomst: 16 maart 2022 van 13.00-16.30 uur, kantoor van ECIO (in CINOP pand)
    • E-learning (1,5 uur) in eigen tijd
    • Slotbijeenkomst: 7 april 2022 van 13.00-16.30 uur, kantoor van ECIO (in CINOP pand)
  • Investering: 500,00 euro per deelnemer
  • Aanmelden kan t/m 2 maart 2022.
  • Er is plek voor 15 deelnemers.